Jihad in Ostafrika, Teil 3

Der deutsche jihad: Die britische Perspektive


Die Briten reagierten auf die deutsche jihad-Propganda sehr nervös. Seit dem Madhi-Aufstand im Sudan fürchteten sie eine Radikalisierung der Muslime in ihren Kolonien. Mit allen Mitteln versuchten sie die Verbreitung der jihad-Propganda zu verhindern. Sie spannten vor allem die etablierten muslimischen Eliten ein. Die Gelehrten der Universität Kairo verurteilten die osmanische Fatwa, in Westafrika beeilten sich hohe muslimische Würdenträger ihre Loyalität gegenüber der britischen Krone zu versichern. Selbst ein Sohn des Mahdi stellte sich öffentlich auf die Seite der Briten. Dennoch tauchten immer wieder Kopien der Fatwa in den Moscheen auf und sorgten für einige Unruhe. Die Behörden reagierten mit Verhaftungen und Deportationen der Verdächtigen.

Es war vor allem Captain Phillips, Distriktverwalter des Kigezi-Bezirks in Buganda, der vor den unwägbaren Konsequenzen dieser Propaganda warnte. Philipps sah deutsche Agenten überall. Nicht zufällig warnte er vor allem vor dem Einfluss von Swahili-Händlern, die die Propaganda in Ostafrika verbreiteten. Diese Händler von der Küste hatten im 19. Jahrhundert in der Tat einen bedeutenden Beitrag zur Verbreitung des Islams in der Region geleistet. Deutsche und britische Kolonialoffiziere hatten am Ende des 19. Jahrhunderts immer wieder auch auf die Verbindungen der Händler zu den Mahdisten im Sudan hingewiesen. Bemerkenswert ist die Rolle griechischer Händler, die von Phillips als Agenten der deutschen Propaganda beschrieben werden. Griechische Händler spielten in der deutschen Kolonie eine wichtige Rolle im Kleinhandel und als Arbeiteranwerber für die Regierung. Es gibt allerdings, soweit ich weiß, keine Forschung zu dieser Gruppe. Es ist daher schwer zu sagen, ob Phillips Verdacht begründet war.

Phillips Memorandum liefert jedoch sehr wichtige Hinweise auf Netzwerke von Muslimen in Ost- und Zentralafrika. Viele dieser Verbindungen waren das Ergebnis des interregionalen Handels im 19. Jahrhunderts und bestanden trotz der kolonialen Aufteilung Afrikas bis ins 20. Jahrhundert fort. Auch diese Geschichte liegt bis heute weitetsgehend im Dunkeln.
Netzwerke afrikanischer Händler verbanden weite Teile des Kontinents. Oft waren diese Händler Muslime. Diese Foto zeigt Haussa-Händler in Ostafrika  

Memorandum, From: Captain J.E.T.PHILIPPS, M.C. Uganda Administration. To: The Secretary of State for the Colonies, Downing Street, S.W. , National Archives, UK, WO 106/258 German Administration and the attitude towards natives, (c. 1918)


1. Throughout the German East African campaign, from the 8th August, 1914, onwards, German Pan-Islamic propaganda has been continuously Intercepted by our Military Intelligence agents in the Uganda - Congo - Sudan area. This took the form of personal correspondence and of printed proclamations in Arabic and Swahili, signed by Governor Schnee and the ex-Sultan Said Khalif of Zanzibar. As in the Dutch East Indies, German Pan-Islamic agents were everywhere amply supplied with funds.
2. In 1914 the enemy at once endeavoured to exploit the personal element by instigating prominent Muhammedans in his territory to correspond with their former associates along the old slave routes In Uganda and the Congo Belge. Prominent positions were promised in the future Germano-Islamic Empire of Eastern Africa in return for services to be rendered as spies or in tampering with Sudanese troops.
3. In 1915-16 enemy propaganda assumed a new phase. Printed proclamations, with the green flag, were despatched through Ruanda and Bukoba districts destined for French Sudan (Ubanghi), Darfur, and Eritrea …
They set forth:-
(l) The Jehad, laying down that Islam required of all true believers not merely a passive but an active resistance to the Allies;
(2) Impotence of Allied attempts against German East Africa;
(3) Certainty of eventual German victory in Europe, based on Allied territory actually held;
(4) Consequent :
(a) establishment of Islamic Empire of North and East Central Africa, under benign German protection.
(b) Assistance to be forthcoming for all rebellions, as Mopahi in French and Ali Dinar in Egyptian Sudan.
(5) Complete failure of Allied attack on Stambul.
(6) Mutiny of Indian troops at Singapore.

4. With one Brigade only on a 300 mile front it has been possible for native enemy agents to pass through our lines by night. Once through, every Muhammedan is a "brother" , and native fear of legal complications or odium consequent upon betrayal of a co-religionist, even if his errand is divulged, induces the friend rather to pass on the agent quickly than denounce him. Further, agents were cleverly chosen by Clan according to the area to be traversed, ensuring them at least tolerance and probable immunity from betrayal to the European.
5. A vigorous counter-espionage by the pecuniary and political bribery of prominent enemy pagan chiefs resulted in my receiving notice of despatch of enemy agents, supplied by chiefs and interception in eighty per cent of cases. On our advance in the Lake Victoria area my information was thus sufficient to enable me immediately to arrest all prominent enemy native propagandists in that area thus avoiding the danger of their continuing their tactics behind the line of our advance. The enemy subsequently attempted to communicate with them in vain.
6. But on the Uganda - Congolese front, where the local native could not be employed by the enemy, I have hitherto been unable to locate his local forwarding agents. I have long suspected and am now in a position to report that two Greek traders at Soma and Kissenji (Lake Kivu) acted as agents between the enemy and the Arab-Swahili colonies on Lake Albert. The latter are flotsam of the slave trade, and acted as forwarding agents to the Sudan.
7. The Greeks are named:-
(a) Angelopoulos;
(b) Lorenzi and have commercial relations with the firm of Papafoglakis and Angelopoulos of Mombasa

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